ورود
uromiyeh

دریاچه ارومیه؛ همچنان در بیم و امید

زمان برای مطالعه 3 دقیقه
  • ...
  • ...
  • تعداد کلمات

وسعت و حجم دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال گذشته روند کاهشی دارد اما در روزهای آینده با تزریق اعتبارات برای تکمیل پروژه‌های اصلی احیای دریاچه و نیز قول دولت برای احیای نگین آبی، امیدها برای حیات دوباره آن افزایش یافته است.

اهمیت احیای دریاچه ارومیه

اهمیت احیای دریاچه ارومیه بر کسی پوشیده نیست و عدم احیای آن باعث مشکلات زیست محیطی و طوفان‌های نمکی شده و سلامت افراد ساکن در حوضه‌آبریز دریاچه ارومیه را تهدید می‌کند.
احیای دریاچه از بعد گردشگری نیز دارای اهمیت فراوانی است چون در سالیان گذشته که دریاچه ارومیه وضعیت مطلوبی داشت، از سراسر ایران و جهان، گردشگران به سمت آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه روانه شده و از آب شور دریاچه و لجن‌ آن برای درمان استفاده می‌کردند و امکان اقامتی و هتل‌ها نیز رونق گرفته بودند.بنابراین احیای نگین آبی آذربایجان‌ می‌تواند به اقتصاد استان نیز کمک کند و از سوی دیگر آرتمیای دریاچه ارومیه به عنوان طلای سرخ مطرح است و گفته می‌شود هر کیلو آرتمیا از نظر ریالی برابر با 200 بشکه نفت بوده و صادرات آن از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.
با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی از وجود هزار بیکار به ویژه بیکاران تحصیل کرده رنج می‌برد، احیای دریاچه ارومیه به صورت غیرمستقیم به اشتغال‌زایی مردم ساکن در این منطقه نیز کمک خواهد کرد.
دولت‌های یازدهم و دوازدهم در شعارهای خود تاکید کرده که بر احیای دریاچه ارومیه مصمم است و به همین دلیل اعلام شده که تمامی پروژه‌های سخت‌افزاری دریاچه ارومیه را تا پایان دولت افتتاح خواهند کرد.
یکی از پروژه‌های مهم احیای دریاچه ارومیه علاوه بر تصفیه‌های خانه‌های بزرگ ارومیه و تبریز، تونل انتقال آب به دریاچه است و در این راستا 11 دی ماه امسال بود که سد کانی‌سیب با حضور مسئولان کشوری و استانی و از طریق ویدئوکنفرانس توسط رئیس جمهور افتتاح شد، این سد نقش فراوانی در احیای دریاچه ارومیه دارد چون سالانه بیش از 600 میلیون مترمکعب آب را به دریاچه ارومیه روانه خواهد کرد و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز اخیرا برای تکمیل طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه تاکید کرده است.

باید تمامی امکانات و تجارب موجود کشور به کمک احیای دریاچه ارومیه آیند

عیسی کلانتری اخیر در بازدید خود از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه، از طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه دیدن کرده و اعلام کرد که رئیس جمهور نیز احیای دریاچه، توجه و حساسیت ویژه‌ای دارد.
معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باید تمامی امکانات و تجارب موجود کشور به کمک احیای دریاچه ارومیه آیند.
گفته می‌شود که هم اکنون مجموعه بخش‌های مختلف طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه به 96 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و یک هزار و 450 متر از حفاری تونل 36 کیلومتری باقی مانده است.
همچنین از ابتدای این طرح تاکنون دو هزار و 450 میلیارد تومان برای عملیات اجرایی بخش‌های مختلف آن هزینه شده که 595 میلیارد تومان آن تنها طی سال جاری پرداخت شده و مبلغ 70 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل عملیات باقیمانده در روزهای آینده تامین اعتبار می‌شود.

روند کاهش دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال گذشته

مدیراستانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: امروز تراز دریاچه 1271.26 بوده که نسبت به مشابه سال گذشته که 1271.30 بود کاهش را نشان می دهد.فرهاد سرخوش افزود: وسعت دریاچه نیز 28 کیلومتر مربع کاهش دارد چون امروز تراز آن دو هزار و 800 کیلومترمربع بوده و در مشابه سال گذشته وسعت دو هزار و 828 کیلومترمربعی را ثبت کرده بود.وی افزود: همچنین حجم دریاچه ارومیه با 11 میلیون مترمکعب نسبت به مشابه سال گذشته به سه میلیارد و 32 میلیون مترمکعب رسیده است.
مردم آذربایجان‌غربی منتظر افتتاح پروژه‌های مهم احیا هستند تا بار دیگر حیات نگین آبی را به چشم خود نظارگر شوند.
منبع: خبرگزاری تسنیم


نوشته های مشابه
  • پاسپورت نیوزیلند

    مطابق با آخرین رتبه‌بندی جهانی، در‌حال‌حاضر پاسپورت نیوزلند معتبرترین گذرنامه دنیا است. شاخص اعتباربندی گذرنامه‌ها، میزان قدرت گذرنامه ها را از حیث مدت زمان صدور، محدودیت‌های ویزا، تغییرات قانونی و مقررات ورود به یک کشور فهرست می کند.

  • موافقت‌نامه سازمان جهانی گردشگری

    سازمان جهانی گردشگری قبل از برگزاری نشست گروه جی20 (G20) متشکل از بزرگترین اقتصادهای دنیا، که بخش ویژه‌ای را به گردشگری اختصاص می‌دهد، یادداشت تفاهمی را با انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) امضا کرد، زیرا هر دو طرف برای ازسرگیری گردشگری بین‌المللی با یکدیگر همکاری می‌کنند. موافقت‌نامه جدید با تاکید بر جایگاه خاص سازمان جهانی گردشگری به عنوان پلی بین مجموعه سازمان ملل و بخش خصوصی، بر افزایش اعتماد مشتریان به سفر و در کانون توجه قرار گرفتن پایداری در دوران بازیابی شرایط و رشد در آینده تمرکز خواهد کرد.

  • از سرگیری پروازهای تهران به هامبورگ و کلن

    حسین جهانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره از سرگیری پروازهای ایران-آلمان اظهارکرد: پس از ماه‌ها وقفه در پروازهای خارجی به دلیل شیوع ویروس کرونا ایران‌ایر پروازهای خود را از هفته آینده به آلمان آغاز خواهد کرد.

خرید راحت با اپلیکیشن یوتراوز