ورود
Tax-free shopping at EU airports

خرید بدون مالیات برای مسافران اروپا

زمان برای مطالعه 2 دقیقه
  • ...
  • ...
  • تعداد کلمات

شناخت آثار کووید-19 بر حمل و نقل هوایی، گزارشی است که اتحادیه خرده‌فروشان سفر اروپا به سفارش از شرکت حمل و نقل هوایی یورک تهیه کرده است. طبق این گزارش آثار ابتدایی ناشی از همه‌گیری کووید-19 به ازای هر یک میلیون مسافر حدود 1.3 میلیارد یورو در ارزش افزوده ناخالص، 12100 شغل و 475 میلیون یورو در درآمدهای مالیاتی است كه در خصوص ارزش افزوده ناخالص تا 3.5 میلیارد یورو، اشتغال تا 33700 و درآمدهای مالیاتی تا 1.3 میلیارد یورو افزایش پیدا خواهد کرد.

بروکسل- به عنوان بخشی از استراتژی اتحادیه اروپا در حمایت از صنعت هواپیمایی به دنبال همه‌گیری کووید-19، شورای بین‌المللی فرودگاههای اروپا و اتحادیه خرده‌فروشی سفر اروپا خواستار بازنگری در قوانین کنونی از سوی اتحادیه اروپا شدند تا به مسافرانی که از کشورهای ثالث به کشورهای عضو این اتحادیه سفر می‌کنند، اجازه دهند هنگام ورود به فرودگاه‌های اتحادیه اروپا از خرید معاف از مالیات و عوارض ورودی برخوردار شوند.

گزارش مستقلی که اتحادیه خرده‌فروشان سفر اروپا به سفارش از شرکت حمل و نقل هوایی یورک تهیه کرده، خلاصه‌ای از مزایای اقتصادی احتمالی که از طریق اجرای طرح خرید معاف از مالیات ورودی در فرودگاههای عضو این اتحادیه قابل دستیابی است را منتشر کرد.

این پژوهش که بر اساس آمار و ارقام ترافیک هوایی سال 2019 صورت گرفته، نشان می‌دهد که فروشگاههای ورودی معاف از مالیات و عوارض حدود 4.3 میلیارد یورو ارزش افزوده ناخالص تولید کرده‌اند، از 41500 شغل حمایت و 1.6 میلیارد یورو درآمد مالیاتی ایجاد کرده‌اند. مزایای مهمی که با محقق ساختن فرصت‌ تجاری که تاکنون بلااستفاده باقی مانده، قابل دستیابی است. این گزارش تخمین می‌زند که فروش معاف از مالیات ورودی می‌تواند 20 تا 30 درصد از کل خرده‌فروشی حاصل از سفر را در فرودگاه‌های اتحادیه اروپا تامین کند. علاوه براین، ازآنجائی‌که قرار است انگلیس در اول ماه ژانویه از اتحادیه اروپا خارج شود، تعداد مسافران خارج از اتحادیه اروپا افزایش چشمگیری خواهد یافت و فرودگاه‌های کوچکتر مزایای بسیاری را از فروش معاف از عوارض و مالیات ورودی به دست خواهند آورد. گزارش شناخت آثار کووید-19 بر تردد هوایی اینطور نتیجه‌گیری می‌کند که آثار ابتدایی ناشی از همه‌گیری کووید-19 به ازای هر یک میلیون مسافر حدود 1.3 میلیارد یورو در ارزش افزوده ناخالص، 12100 شغل و 475 میلیون یورو در درآمدهای مالیاتی است كه در خصوص ارزش افزوده ناخالص تا 3.5 میلیارد یورو، اشتغال تا 33700 و درآمدهای مالیاتی تا 1.3 میلیارد یورو افزایش پیدا خواهد کرد.‌

فروشگاه‌های ورودی معاف از عوارض و مالیات معمولا در اکثر فرودگاه‌های دنیا از جمله کلیه کشورهای منطقه اقتصادی اروپا (نروژ ، ایسلند و سوئیس) که این نوع خرید در بین مسافران ورودی آن‌ها محبوبیت بسیاری دارد، یافت می‌شود. اما مطابق با قوانین فعلی اتحادیه اروپا، فروش معاف از مالیات و عوارض تنها برای آن دسته از مسافرانی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ترک می‌کنند مجاز است.

اجازه خرید معاف از عوارض و مالیات به مسافرین ورودی که از کشورهای ثالث به اتحادیه اروپا سفر می‌کنند، امکان رقابت فرودگاه‌های اتحادیه اروپا با همتایان بین‌المللی را از طریق درآمدزایی که اکنون بسیار مورد نیاز است و نیز حمایت از اشتغال در فرودگاه‌های اتحادیه اروپا در این برهه زمانی مهم فراهم می‌کند.

رییس اتحادیه خرده‌فروشان سفر اروپا، نایگل کیل، اظهار داشت: "اجرای طرح خرید معاف از مالیات و عوارض ورودی در اتحادیه اروپا فرصت خوبی برای ما است تا در رویکرد منسوخ شده خرید ورودی در فرودگاههای اتحادیه اروپا تجدیدنظر کنیم. از آنجائی‌که میزان بار مجاز به همان شکل سابق باقی خواهد ماند، این پیشنهاد قطعا فرصت دیگری است برای مسافران تا از بار مجاز معاف از مالیات خود استفاده کرده و به جای خرید در خارج از کشور، حمایت از فرودگاههای کشور خود را انتخاب کنند. اعضای اتحادیه ما در سال‌های آینده بیشترین تلاشی که تاکنون در راستای احیای این صنعت صورت گرفته را به کار خواهند بست که تحقق طرح خرید معاف از مالیات و عوارض ورودی این موضوع را تا میزان زیادی تسهیل خواهد کرد."

مدیر کل شورای بین‌المللی فرودگاههای اروپا، الیویه ژانکووک، اظهار داشت: "در حال حاضر، فرودگاه‌های اتحادیه اروپا با سخت ترین شرایط تجاری در تاریخ معاصر روبرو هستند و نیاز به حمایت فوری دولت دارند. با توجه به نقش ویژه فرودگاه‌ها به عنوان دروازه‌های اقتصادی، بایستی همه اقدامات لازم را برای ادامه فعالیت آنها در این شرایط سخت به کار ببندیم. در حال حاضر، فرودگاههای اتحادیه اروپا سالانه صدها میلیون یورو از درآمد تجاری بالقوه خود را به همتایان خود در خارج از این اتحادیه واگذار می‌کنند. معافیت از مالیات ورودی خرده‌فروشی را از کشورهای ثالث به فرودگاه ورودی اتحادیه اروپا منتقل خواهد کرد."

منبع: Arrivals duty and tax free shopping at EU airports a key element of recovery plan

نوشته های مشابه
  • پاسپورت نیوزیلند

    مطابق با آخرین رتبه‌بندی جهانی، در‌حال‌حاضر پاسپورت نیوزلند معتبرترین گذرنامه دنیا است. شاخص اعتباربندی گذرنامه‌ها، میزان قدرت گذرنامه ها را از حیث مدت زمان صدور، محدودیت‌های ویزا، تغییرات قانونی و مقررات ورود به یک کشور فهرست می کند.

  • موافقت‌نامه سازمان جهانی گردشگری

    سازمان جهانی گردشگری قبل از برگزاری نشست گروه جی20 (G20) متشکل از بزرگترین اقتصادهای دنیا، که بخش ویژه‌ای را به گردشگری اختصاص می‌دهد، یادداشت تفاهمی را با انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) امضا کرد، زیرا هر دو طرف برای ازسرگیری گردشگری بین‌المللی با یکدیگر همکاری می‌کنند. موافقت‌نامه جدید با تاکید بر جایگاه خاص سازمان جهانی گردشگری به عنوان پلی بین مجموعه سازمان ملل و بخش خصوصی، بر افزایش اعتماد مشتریان به سفر و در کانون توجه قرار گرفتن پایداری در دوران بازیابی شرایط و رشد در آینده تمرکز خواهد کرد.

  • از سرگیری پروازهای تهران به هامبورگ و کلن

    حسین جهانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره از سرگیری پروازهای ایران-آلمان اظهارکرد: پس از ماه‌ها وقفه در پروازهای خارجی به دلیل شیوع ویروس کرونا ایران‌ایر پروازهای خود را از هفته آینده به آلمان آغاز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید
خرید راحت با اپلیکیشن یوتراوز