ورود
Airbus commercial aircraft without pollution
رونمایی شرکت ایرباس از سه طرح مفهومی برای هواپیماهای بدون آلایندگی خود که با سوخت هیدروژن کار می کنند

رونمایی ایرباس از هواپیماهای بدون آلایندگی

زمان برای مطالعه 3 دقیقه
  • ...
  • ...
  • تعداد کلمات

ایرباس از سه طرح تولید اولین هواپیماهای تجاری بدون آلایندگی با سوخت هیدروژن تا سال 2035 رونمایی کرد.

این شرکت هوافضایی اروپایی روز دوشنبه سه طرح مفهومی مختلف (موسوم به زیرو-ای ZEROe) برای هواپیما را منتشر کرد، که هر یک رویکرد متفاوتی را برای تحقق پرواز بدون آلایندگی در دست بررسی قرار می دهد، بااین‌حال هر سه طرح به هیدروژن به عنوان منبع اصلی انرژی متکی هستند.

مدیر عامل ایرباس، گیوم فاوری در بیانیه‌ای گفت: "این یک لحظه تاریخی برای کل بخش هواپیمایی تجاری است و ما قصد داریم نقش اصلی را در مهمترین دگرگونی که این صنعت تاکنون تجربه کرده ایفا کنیم."

"گزینه های موجود"

اولین هواپیما می تواند بین 120 تا 200 مسافر را در مسافت تقریبی 2000 مایل دریایی جا‌به‌جا کند. این هواپیما دارای یک موتور جت توربوفن است و توسط یک موتور توربین گازی اصلاح شده که با احتراق هیدروژن، نه سوخت جت، کار می کند، به حرکت درمی‌آید.

طرح دوم، طراحی توربوپراپ (موتور ملخی)، حداکثر 100 مسافر را در مسافتی بیش از 1000 مایل دریایی جابه‌جا می کند، درحالی‌که سومین طرح، با طراحی موسوم به "بال-بدنه ترکیبی"، برای یک سفر 2000 مایل دریایی از حداکثر 200 مسافر پذیرایی می کند.

ژان بریس دومونت، معاون مدیرعامل ایرباس، گفت: "هیدروژن دارای چگالی انرژی متفاوتی نسبت به سوخت جت است، بنابراین باید به دنبال دیگر گزینه های ذخیره سازی و طراحی هواپیما نسبت به گزینه های موجود باشیم."

وی ادامه داد: "این موضوع به این معناست که ظاهر هواپیماهای بدون آلایندگی در آینده تغییر خواهد کرد. این سه پیکربندی گزینه های مهیجی را برای بررسی بیشتر در اختیار ما قرار می دهد."

همزمان با این خبر ویدئو رونمایی شرکت ایرباس از این هواپیماهای بدون آلاینده منتشر شده است.

قرار است مهندسان ایرباس طی ماه های آینده کار بر روی برنامه های آزمایشی موتور هیدروژنی را شروع کنند تا سلول سوختی هیدروژن و فناوری های احتراق هیدروژن را با هدف تولید اولین نمونه واقعی این هواپیما تا اواخر دهه 2020 آزمایش کنند.

گلن لولین ، معاون شرکت ایرباس و مسئول تمامی تحقیقات این شرکت در زمینه تحقق هواپیماهای بدون آلایندگی، گفت: "تا پنج سال قبل، استفاده از هیدروژن به عنوان نیروی محرک موتور حتی به عنوان راه عملی برای کاهش میزان آلایندگی در رادار ما وجود نداشت."

وی افزود: "اما داده های متقاعدكننده از سایر صنایع حمل و نقل همه چیز را به سرعت تغییر داد. امروز، ما از این موضوع که هیدروژن به طور حیرت انگیزی در كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در خدمت صنعت هواپیمایی است، هیجان زده هستیم."

منبع: Airbus unveils concepts for zero-emission planes powered by hydrogen

نوشته های مشابه
  • پاسپورت نیوزیلند

    مطابق با آخرین رتبه‌بندی جهانی، در‌حال‌حاضر پاسپورت نیوزلند معتبرترین گذرنامه دنیا است. شاخص اعتباربندی گذرنامه‌ها، میزان قدرت گذرنامه ها را از حیث مدت زمان صدور، محدودیت‌های ویزا، تغییرات قانونی و مقررات ورود به یک کشور فهرست می کند.

  • موافقت‌نامه سازمان جهانی گردشگری

    سازمان جهانی گردشگری قبل از برگزاری نشست گروه جی20 (G20) متشکل از بزرگترین اقتصادهای دنیا، که بخش ویژه‌ای را به گردشگری اختصاص می‌دهد، یادداشت تفاهمی را با انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) امضا کرد، زیرا هر دو طرف برای ازسرگیری گردشگری بین‌المللی با یکدیگر همکاری می‌کنند. موافقت‌نامه جدید با تاکید بر جایگاه خاص سازمان جهانی گردشگری به عنوان پلی بین مجموعه سازمان ملل و بخش خصوصی، بر افزایش اعتماد مشتریان به سفر و در کانون توجه قرار گرفتن پایداری در دوران بازیابی شرایط و رشد در آینده تمرکز خواهد کرد.

  • از سرگیری پروازهای تهران به هامبورگ و کلن

    حسین جهانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره از سرگیری پروازهای ایران-آلمان اظهارکرد: پس از ماه‌ها وقفه در پروازهای خارجی به دلیل شیوع ویروس کرونا ایران‌ایر پروازهای خود را از هفته آینده به آلمان آغاز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید
خرید راحت با اپلیکیشن یوتراوز