ورود
The collapse of aviation and air communications

فروپاشی حمل و نقل و ارتباطات هوایی؛ واقعیت تلخ صنعت هواپیمایی

زمان برای مطالعه 2 دقیقه
  • ...
  • ...
  • تعداد کلمات

در آستانه اجلاس سالانه شورای صنفی فرودگاه‌های بین‌المللی اروپا، اعضا ناامیدکننده‌ترین تصویر را از وضعیت بازار صنعت هواپیمایی ترسیم می کنند.

شورای فرودگاه‌های بین‌المللی اروپا آخرین اطلاعات جابه‌جایی مسافران در اروپا را منتشر کرده که نشان‌دهنده فروپاشی حمل و نقل و تبادلات هوایی و ایجاد بی‌نظمی چشمگیری در نحوه رتبه‌بندی فرودگاهها است.

بر اساس اطلاعاتی که تا ماه نوامبر منتشر شده، ارقام کلی تعداد مسافرانی که همچنان به دلیل محدودیت‌های سفر قرنطینه محور از دست می‌روند، کاهش 81 درصدی تردد مسافر در شبکه فرودگاهی سرتاسر اروپا را نشان می‌دهد. در همین حال، تعداد مسافران از دست رفته در سال جاری، دیروز (15 نوامبر) از رقم 1.5 میلیارد نفر عبور کرد. تعدادی که اگر در فاصله خطی 1.5 متری از یکدیگر قرار بگیرند، 56 بار زمین را دور می‌زنند.

هم‌اکنون، فرودگاههای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس و انگلستان شاهد کاهش 86 درصدی تردد مسافر نسبت به سال گذشته هستند.

اولیویر یانكووک، مدیر كل شورای بین‌المللی فرودگاههای اروپا، اظهار داشت: "این فرودگاهها در حال مقابله با فشار ناشی از روند به شدت رو به کاهش تردد مسافر هستند. شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به گسترش تعطیلی‌های منطقه‌ای در بسیاری از کشورها،همچنان به کاهش ظرفیت در نظر گرفته شده برای پروازها ادامه می‌دهند که این موضوع فشار ناشی از محدودیت‌های سختگیرانه‌ای که پیشتر به سفرهای بین مرزی تحمیل شده را افزایش می‌دهد. در وضع کنونی، تردد مسافر بار دیگر با کاهش جدی روبرو است، مانند آنچه در سه ماهه دوم سال اتفاق افتاد و ظرفیت‌ها تا 96 درصد کاهش پیدا کرد.

میزان تردد مسافر در دیگر نقاط اروپا شرایط نسبتا بهتری دارد و در حال حاضر با کاهش 59 درصدی پایدار نسبی را نشان می‌دهد. فرودگاههای روسیه و ترکیه به دلیل پویایی نسبی بازار داخلی خود، به‌وضوح از دیگر بازارها پیشی گرفته‌اند.

بی‌نظمی گسترده در تغییر رتبه‌بندی فرودگاهها

شرایط موجود، رتبه‌بندی 10 فرودگاه برتر اروپا را به هم ریخته است. در ماه سپتامبر، فرودگاه آنتالیا با تنها 2.25 میلیون مسافر، شلوغ ترین فرودگاه اروپا بود و کاهش 53.5 درصدی مسافر را تجربه کرد و پس از آن فرودگاه شرمتیهوو-مسکو با کاهش 53.5 درصدی، فرودگاه دوموده‌دوو-مسکو با کاهش 26.2 درصدی و فرودگاه استانبول با کاهش 71 درصدی قرار گرفتند.

فرودگاه هیترو لندن که معمولا مقام اول را در میان شلوغ‌ترین فرودگاههای اروپا دارد، تنها توانست رتبه 10 را بدست آورد و فرودگاه شارل دوگل پاریس و اسخیپول آمستردام به ترتیب رتبه‌های 8 و 9 را از آن خود کردند. این در حالی است که این مراکز مهم از فرودگاههای صبیحه گوکچن استانبول، ونوکووا مسکو و سن پترزبورگ که به ترتیب جایگاه پنجم، ششم و هفتم را از آن خود کردند، عقب ماندند و مراکز مهم دیگری مانند فرودگاههای فرانکفورت و مونیخ حتی بین 10 فرودگاه برتر هم جایی پیدا نکردند.

منبع: “Collapsed air traffic and air connectivity”: the harsh reality of latest data released by airport industry

نوشته های مشابه
  • پاسپورت نیوزیلند

    مطابق با آخرین رتبه‌بندی جهانی، در‌حال‌حاضر پاسپورت نیوزلند معتبرترین گذرنامه دنیا است. شاخص اعتباربندی گذرنامه‌ها، میزان قدرت گذرنامه ها را از حیث مدت زمان صدور، محدودیت‌های ویزا، تغییرات قانونی و مقررات ورود به یک کشور فهرست می کند.

  • موافقت‌نامه سازمان جهانی گردشگری

    سازمان جهانی گردشگری قبل از برگزاری نشست گروه جی20 (G20) متشکل از بزرگترین اقتصادهای دنیا، که بخش ویژه‌ای را به گردشگری اختصاص می‌دهد، یادداشت تفاهمی را با انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) امضا کرد، زیرا هر دو طرف برای ازسرگیری گردشگری بین‌المللی با یکدیگر همکاری می‌کنند. موافقت‌نامه جدید با تاکید بر جایگاه خاص سازمان جهانی گردشگری به عنوان پلی بین مجموعه سازمان ملل و بخش خصوصی، بر افزایش اعتماد مشتریان به سفر و در کانون توجه قرار گرفتن پایداری در دوران بازیابی شرایط و رشد در آینده تمرکز خواهد کرد.

  • از سرگیری پروازهای تهران به هامبورگ و کلن

    حسین جهانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره از سرگیری پروازهای ایران-آلمان اظهارکرد: پس از ماه‌ها وقفه در پروازهای خارجی به دلیل شیوع ویروس کرونا ایران‌ایر پروازهای خود را از هفته آینده به آلمان آغاز خواهد کرد.

خرید راحت با اپلیکیشن یوتراوز