ورود
airlines

شرکت‌های هواپیمایی با اقدامات پیشگرانه از کرونا؛ برای سال 2021 آماده می‌شوند

زمان برای مطالعه 2 دقیقه
  • ...
  • ...
  • تعداد کلمات

اگر رکود کنونی حاکم بر ارتباطات هوایی یک دستاورد داشته باشد، این موضوع است که حداقل بیشتر شرکت‌های هواپیمایی می‌دانند در چه وضعیتی هستند، هرچند ناامیدی محض باشد.

شرکت‌های هواپیمایی سراسر دنیا در حال نزدیک شدن به پایان سال 2020 و پذیرش محدودیت‌های گسترده سفر در چند ماه آینده هستند که تنها بخشی از حد نصاب ترافیک هوایی سال 2019 را برآورده خواهد کرد.

با این حال، یک تفاهم‌نامه در راه است که ممکن است وضعیت ترافیک و ارتباطات هوایی را، به خصوص با تحولات مثبت هفته‌های اخیر در زمینه تولید واکسن کرونا، تا پایان سه ماهه اول سال 2021 بهبود دهد.

همزمان، این خطر وجود دارد که کاهش تهدیدات ناشی از کووید-19 تنها ممکن است فضای سفرهای بین‌المللی را آشفته‌تر و توانایی این بخش برای استفاده حداکثری از کاهش شیوع ویروس کرونا را با چالش روبرو کند.

همزمان، این خطر وجود دارد که کاهش تهدیدات ناشی از کووید-19 تنها ممکن است فضای سفرهای بین‌المللی را آشفته‌تر و توانایی این بخش برای استفاده حداکثری از کاهش شیوع ویروس کرونا را با چالش روبرو کند.

مفهوم حباب سفر نمونه بارز مشکل پیش آمده است. ماهیت حباب‌ها این گونه است که با مختل کردن نظم سابق، ارتباطات هوایی را پیچیده می‌کنند که در مورد نقض موقت توافق‌نامه‌های قبلی خدمات هوایی، اغلب شرکت‌های هواپیمایی که در هیچ یک از دو کشور مستقر نیستند را از دور خارج می‌کنند.

حباب‌های سفر از بسیاری جهات در مقابل "تجارت آزادانه" قرار می‌گیرند که مورد حمایت یاتا است. البته این موضوع در صورتی اتفاق خواهد افتاد که حباب‌های سفر اهداف مورد نظر را اجرایی کنند.

تجربه توافق‌نامه ناپایدار بین دو کشور هنگ‌کنگ و سنگاپور نشان می‌دهد حباب‌های سفر حتی برای همان چند شرکت هواپیمایی که قرار است از این موضوع سود ببرند، نیز ثباتی ایجاد نمی‌کنند. بلکه، ممکن است به فرصت‌هایی تبدیل شوند که در صورت نگرانی یکی از طرفین در خصوص میزان سرایت کووید-19، ظرف مدت کوتاهی لغو شوند.

بنابراین، آزمایش کووید-19 باید در اولویت قرار گیرد. یاتا سخت در تلاش برای دستیابی به یک راهکار بین‌المللی برای آزمایش کووید-19 است تا بازارهای بین المللی را رونق دهد .اما، تاکنون پیشرفت محدودی در این خصوص داشته است.

جدای از رسیدن به هرگونه توافق بین‌المللی در مورد چنین سیستمی، بدون شک نشانه‌های بارزی وجود دارد که نشان می دهد برنامه‌های آزمایش‌گیری ناهماهنگ ممکن است رونق برخی از بازارها را به دنبال داشته باشد، در حالی که برخی دیگر حتی شانس ادامه فعالیت هم نداشته باشند.

بنابراین این احتمال وجود دارد که در برخی موارد تدابیر قرنطینه بسیار سختگیرانه کووید-19 همچنان به قوت خود باقی بماند.

حتی ساخت و عرضه موفقیت‌آمیز واکسن‌ نیز احتمالا معضلاتی را به دنبال خواهد داشت. نخست این که ممکن است دولت‌ها مسافران ورودی را ملزم به ارائه مدارک واکسیناسیون کنند، که بدون شک همزمان با اجرای برنامه‌های واکسیناسیون با سرعت‌های مختلف در کشورهای مختلف، مشکلاتی را در تقاضای بازار به وجود خواهد آورد.

دوم این که شرکت‌های هواپیمایی باید بدون توجه به قوانین دولت‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری کنند که آیا تنها مسافران واکسینه شده می‌توانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند یا خیر. تصمیمی که با وجود منطقی بودن، مجددا مشکلاتی را در تقاضای بازار به وجود خواهد آورد.

در این بلاتکلیفی‌ها، احتمالا برخی دولت‌ها- به ویژه آن‌هایی که با اجرای برنامه‌های به صفر رساندن تعداد موارد کووید، در کنترل شیوع ویروس موفق عمل کرده‌اند- سیاست صبر و انتظار را برای بازگشایی مرزهای خود از پیش خواهند گرفت.

البته بسیاری از عواملی که به اختصار بیان شد ممکن است تنها ملاحظات کوتاه مدت باشند. طرح‌های ابتکاری مانند برنامه موبایلی کارت سفر پیشنهادی یاتا به شرکت‌های هواپیمایی و مسافران کمک می‌کند به آسانی به مدارک آزمایش و واکسیناسیون خود دسترسی داشته باشند و مراحل پیچیده سفر را طی کنند.

این تصور هم وجود دارد که به عنوان مثال، تولید واکسن گشایشی فراتر از انتظارات داشته باشد تا جایی که حداقل در برخی بازارهای بین المللی، تدابیر بهداشتی اضافی با گذر زمان کاهش پیدا کند.

اما می‌توان شرایطی را نیز تصور کرد که برنامه‌های آزمایش‌گیری به درستی اجرا نشود و شرط قرنطینه، لزوم واکسیناسیون و محدودیت‌های مرزی تا سال 2022 ادامه پیدا کند.

ارزیابی مدیر کل جدید یاتا، ویلی والش، مبنی بر این که "ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به نهاد صنعتی کارآمدی نیاز داریم تا در راستای منافع‌مان عمل کند."، منوط به صرف بودجه درست به نظر می‌رسد.

منبع: Bubbles, testing, vaccines, quarantines: airlines brace for complicated 2021

نوشته های مشابه
خرید راحت با اپلیکیشن یوتراوز